söndag 29 januari 2012

Alla sinnen utslagna...

Denna veckan har onekligen varit en prövning!
Det började med ögat som svullnade upp på söndagen och gjorde vansinnigt ont.
Det blev Vårdcentralen i Söderköping på måndagen.
Tack och lov var min svärmor Helena hemma, så hon kunde köra!
På vårdcentralen fick jag diagnosen; Ögonherpes!!!
Aldrig hört talas om tidigare!
Som tur var, fick jag dessutom en akut remiss till ögonmottagningen på Vrinnevisjukhuset i Norrköping dagen efter!!
Vid det här laget började influensan blomma upp ordentligt!
Nös som en galning, näsan rann och ont i halsen!
Dagen efter, när jag skulle till ögon, hamnade jag i ytterligare ett dilemma; hur i herrans namn skulle jag ta mig in till sjukan?!!
Jag kunde ju inte köra bil, kunde ju knappt titta!
Var vid det här laget dessutom totalt golvad av influensan och även rösten utslagen!
Hmm, hur gör man då för att få kontakt med folk och fråga om de kan hjälpa mig med skjuts?!!
Sms var en pina för ögonen, prata i telefon var ingen höjdare...
Som tur var hade inte hjärnan lagt av helt.
Helena jobbade, så hon kunde tyvärr inte.
Petra däremot, skulle själv till sjukan, men skulle vara där två timmar innan mig.
Som tur är har jag en av mina bästa vänner; Marie, som bor i närheten av sjukhuset!
Sen ringde jag älsklingen och frågade om han kunde hämta mig när jag var klar, vilket givetvis inte var några problem!
Så då pusslade jag ihop det så att jag åkte med Petra in till Marie( fick skjuts fram till dörren!), Maries mamma bjöd på middag(tack!) och vilade på Maries soffa.
Sen körde hon ner mig till sjukan (till gula porten som var närmst till ögon!) och följde mig in!!
Satt dessutom jämte mig i väntrummet, tills jag blev uppropad!
Kram på dig Marie!! Det uppskattade jag otroligt mycket!!
Väl inne på ögon konstaterade direkt att det var en skada på hornhinnan, och inte någon herpes(!), tog de även två skrapprov till odling på hornhinnan. ( Ingen höjdare...) Läkaren skrev ut två olika droppar till ögat, en man skulle göra en "rivstart" med och ta en droppe i minuten i fem minuter, alltså fem droppar, sen 8 om dagen. Den andra 4 gånger om dagen, första dygnet, sen två gånger om dan.
Samt även sjukskrev mig i två veckor!!
Så när jag väl var färdig efter två timmar, fick jag rusa ner till Apoteket, som stängde 17.30.
Sen fick jag äntligen gå ut till älsklingen i bilen och sjunka ner i framsätet!
På vägen hem, mellanlandade vi på en Pizzeria och tog med hem.
Så sammanfattningsvis har alla sinnen varit utslagna på mig denna veckan.
Synen då (givetvis!)
Smaken (med ont i halsen så du inte kan svälja, försvinner även smaklökarna...!)
Hörseln (snyter sig så det slår lock för öronen...)
Ja, ok! Känseln har jag kvar, för jag känner ju hur ont i ögat och huvudet jag har!
Men jag är onekligen rationell, som tar flera saker på en gång!! ;)

Kram Ika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar